שלום רב,
בהמשך לפניה הרצ"ב, להלן התייחסותנו להזמנה שבנדון.
1. מדובר בהזמנה לייצג את ישראל בוועידה הבינלאומית השנתית ה-13 לתובעים כלליים, שצפויה להתקיים בין התאריכים 12-15 בספטמבר 2010 בבוקרשט, רומניה, אשר נשלחה ליועץ המשפטי לממשלה. הוועידה מאורגנת במשותף על ידי נציבות האיחוד האירופי, משרד התובע הכללי שליד בית המשפט העליון לערעורים ברומניה והתובע הכללי של מחוז סקסוניה (גרמניה), והיא מיועדת לתובעים כלליים (Prosecutors General) ונציגים בכירים מ-28 מדינות האיחוד האירופי והמדינות השכנות.
2. כל ההוצאות הכרוכות בהשתתפות בוועידה יהיו ממומנות במלואן על ידי האיחוד האירופי (טיסות ושהות בבוקרשט במשך שלושה לילות), עבור שני נציגים מישראל.
3. הוועידה תתרכז בעיקר בנושא המאבק בפשיעה מאורגנת חוצת גבולות. הנושאים המרכזיים שיידונו בוועידה הינם: המאבק בטרור בינלאומי, הכרות עם שיטות המשפט הפלילי במדינות נבחרות, סחר בבני אדם ובאיברים, פשעי מחשב ושיתוף פעולה פלילי בינלאומי ועזרה משפטית.
4. יצוין כי בשנת 2009 השתתפו בוועידה (שהתקיימה באותה שנה בזלצבורג, אוסטריה) פרקליט המדינה, מר משה לדור, ומשנה לפרקליט המדינה (עניינים פליליים) מר שוקי למברגר. מהתייעצות עם מר למברגר עולה כי התרשמותו מהוועידה היתה חיובית. לדבריו, ההשתתפות בוועידה היתה חשובה והיוותה הזדמנות ליצור קשרים עם תובעים כלליים ממדינות אחרות. הוא הוסיף כי מדובר בפורום נוסף הפותח צוהר למערכות משפט אחרות ותרבויות אחרות.
5. עוד יוער כי בשנת 2008 נציגי מדינת ישראל לא השתתפו בוועידה דומה שהתקיימה בהונגריה. באותה שנה ההזמנה לוועידה נשלחה על ידי המארגנים ללשכת יועץ המשפטי לממשלה, אשר לא היה מעוניין להשתתף בוועידה, ואילו הגורמים הרלוונטיים בפרקליטות קיבלו את ההזמנה רק ימים ספורים לפני מועד הכנס, דבר שלא אפשר התארגנות מספקת לצורך השתתפות בכנס.
6. מעיון בהזמנה לוועידה ומהתייעצות עם הגורמים הרלוונטיים, וכן מניסיון של השנים הקודמות, נראה כי ישנה חשיבות רבה להשתתפות נציגים בכירים מישראל בוועידה. נראה כי מדובר בהזדמנות מצוינת למפגש צמרת של תובעים כלליים ודרגים בכירים ממדינות האיחוד האירופי וממספר מדינות שכנות, המאפשר ליצור ולחזק קשרים עם עמיתים ממדינות אלה ולדון עמם בסוגיות הקשורות לשיתוף פעולה בינלאומי בתחום של פשיעה חוצה גבולות. יוער כי אף מארגני הכנס מייחסים חשיבות גדולה להשתתפות נציגי ישראל בפורום זה. אף מעבר לכך, אנו רואים בהשתתפות נציגים בכירים של ישראל בוועידה משום הזדמנות לחזק קשרי עבודה עם האיחוד האירופי ועם מדינות נוספות ולקדם שיתוף הפעולה המשפטי בין ישראל לבין האיחוד האירופי, נושא שהמשרד פועל לקידומו מזה שנים רבות, ויש לכך חשיבות מיוחדת במיוחד בתקופה האחרונה.
7. לאור האמור לעיל, אנו ממליצים על השתתפותם של שני נציגים בכירים של המשרד בוועידה. אנו ממליצים כי היועץ המשפטי לממשלה ישקול, בהתאם לאמור לעיל, האם הוא מעוניין להשתתף בוועידה בעצמו, או למנות נציגים בכירים אחרים מתאימים לצורך השתתפות בוועידה, לאור הנושאים שיידונו בה ולאור הרכב המשתתפים הצפוי בוועידה.
אנו לרשותכם לכל שאלה או מידע נוסף.
בברכה,
אמילי קופר ואירה פינטו