בינתיים, כפי שפורסם בתקשורת, לחץ הציבור עזר וחברת הפרסום הסכימה להסיר את הפרסומת המדובר. תודה רבה.
From: Dareen Daniel (Jacope)
Sent: Thursday, January 09, 2014 5:59 PM
To: Peretz Segal; Hila Davidovich; Ira Pinto
Subject: RE: דחוף- הקמפיין הנוראי לכדור נגד השמנה
אולי אפשר לברר עם רפרנטים של חופש הביטוי, וכן לברר עם טלי שטיין האחראית על תחום בריאות.
בברכה,
דארין
From: Peretz Segal
Sent: Thursday, January 09, 2014 5:55 PM
To: Hila Davidovich; Ira Pinto
Cc: Dareen Daniel (Jacope)
Subject: RE: דחוף- הקמפיין הנוראי לכדור נגד השמנה
ניתן לחשוב אם ניתן לפעול נגד המפרסמים מבחינה משפטית, אך האמנה אינה יכולה לשמש בסיס לכך (בכלך מקרה הסעיף שצוין במכתב אינו רלוונטי)
From: Hila Davidovich
Sent: Thursday, January 09, 2014 5:36 PM
To: Peretz Segal; Ira Pinto
Cc: Dareen Daniel (Jacope)
Subject: RE: דחוף- הקמפיין הנוראי לכדור נגד השמנה
האם המשמעות שאין כל גורם יכול לבחון ובמידת הצורך לפעול למניעת הפרסומת שנטען היא פוגעת בילדים?
From: Peretz Segal
Sent: Thursday, January 09, 2014 5:31 PM
To: Hila Davidovich; Ira Pinto
Cc: Dareen Daniel (Jacope)
Subject: RE: דחוף- הקמפיין הנוראי לכדור נגד השמנה
שלום הילה,
האמנה אינה חלק מן המשפט הישראלי הפנימי כל עוד הוא לא התקבל בחקיקה ולכן אל ניתן להסתמך עליה כדי לפעול מבחינה משפטית נגד המפרסמים.
סופשבוע מהנה פרץ
From: Hila Davidovich
Sent: Thursday, January 09, 2014 3:32 PM
To: Peretz Segal; Ira Pinto
Subject: FW: דחוף- הקמפיין הנוראי לכדור נגד השמנה
שלום פרץ ואירה
ראו את ההתכתבות מטה- פנייתו הדחופה של מנכ"ל המועצה לשלום הילד לרשות להגנת הצרכן ואת הקבצים המצורפים.
לאחר בחינה של הרשות להגנת הצרכן עולה כי אין בסמכותה לפעול בענין.
באחד הקבצים המצורפים עולה טענה לפיה מלבד הפגיעה בילדים, הפרסומת אינה מתיישבת עם התחייבויות בינ"ל של המדינה בנושא קטינים.
אודה לבחינתכם וטיפולכם ככל שתמצאו לנכון.
הילה
הילה דוידוביץ-בלומנטל, עו"ד
יעוץ וחקיקה (אזרחי), משרד המשפטים
02-6466749
From:
Hana.WeinstockTiri@Economy.gov.il
[mailto:Hana.WeinstockTiri@Economy.gov.il]
Sent: Thursday, January 09, 2014 10:57 AM
To: Ronnie Neubauer; Hila Davidovich
Cc: David.Yamin@Economy.gov.il
Subject: FW: הקמפיין הנוראי לכדור נגד השמנה
אנא ראו את הקמפיין ואת המלל הכתוב הנלווה.
מאחר והקמפיין אינו מקדם מכירות של שם מוצר או שירות, נראה כי לנו אין סמכות לפעול נגדו.
אנא בדקו האם יש באפשרותכם להעביר את המייל לגורם רלוונטי ממשרד המשפטים – עולה טענה כי הקמפיין מנוגד לאמנת האו:ם בדבר זכויות הילד, האם תוכלו להעביר להתייחסותו של מי שעוסק בכך אצלכם?
בברכה,
חנה וינשטוק טירי, יועמ"ש הרשות להגנת הצרכן ולסחר ההוגן
From:
דוד ימין
Sent: Wednesday, January 08, 2014 2:54 PM
To: חנה וינשטוק טירי
Subject: FW: הקמפיין הנוראי לכדור נגד השמנה
לאחר וידוא הנקודה עם משרד הפרסום – אכן לא מדובר בקמפיין אשר מיועד למכור כל מוצר או שירות.
ימין דוד עו"ד
ראש תחום אכיפה – לשכה משפטית
הרשות להגנת הצרכן ולסחר הוגן
טל: 02-6645709 פקס: 153506290019 נייד: 050-6290019
From:
דוד ימין
Sent: Wednesday, January 08, 2014 2:14 PM
To: חנה וינשטוק טירי
Subject: FW: הקמפיין הנוראי לכדור נגד השמנה
היי חנה
כמה שזה מזעזע, מחריד ומרגיז אותי באופן אישי – לצערי לנו אין כל סמכות בנדון.
תקנות הגנת הצרכן פרסומות ודרכי שיווק המכוונות לקטינים –
חלות על פרסומות ודרכי שיווק שנועדו למכור או לשווק מוצר או שירות לצרכנים.
"פניה של עוסק, באופן ישיר, עקיף, גלוי או סמוי, לרבות באמצעות דואר, טלפון, רדיו, טלוויזיה, תקשורת אלקטרונית מכל סוג שהוא, פקסימילה, פרסום קטלוגים או מודעות, שמטרתה להתקשר בעסקה או לקדם מכירות של מוצר או שירות."
מהתלונה עצמה עולה כי הקמפיין המדובר אינו מנסה למכור מוצר או שירות– הקמפיין הינו תדמיתי בלבד של חברת הפרסום שסבורה שבעזרת הקמפיין הזה היא תפרסם את עצמה.
ליתר ביטחון יצרתי קשר עם החברה בכדי לברר אם אכן כפי שכתוב בתלונה – לא מדובר בניסיון למכור מוצר או שירות- אם יהיה שינוי והם אכן מתכוונים למכור משהוא אני אעדכן בהתאם.
ימין דוד עו"ד
ראש תחום אכיפה – לשכה משפטית
הרשות להגנת הצרכן ולסחר הוגן
טל: 02-6645709 פקס: 153506290019 נייד: 050-6290019
From:
חנה וינשטוק טירי
Sent: Wednesday, January 08, 2014 1:44 PM
To: דוד ימין
Subject: FW: הקמפיין הנוראי לכדור נגד השמנה
אנא טיפולך בדחיפות
בברכה,
חנה וינשטוק טירי, יועמ"ש הרשות להגנת הצרכן ולסחר ההוגן
From:
תמר פינקוס
Sent: Wednesday, January 08, 2014 12:39 PM
To: חנה וינשטוק טירי; אניטה יצחק
Cc: נורית שחר
Subject: FW: הקמפיין הנוראי לכדור נגד השמנה
חנה אנא, ראי את המייל והמצורפים.
אני ראיתי את הפירסום ושמעתי את הדיון בטלויזיה.
כל מילה של קדמן סלע ויש לפעול מיד!!!
אנא, עזרתך.
אם יש צורך נוסף בפרטים – תבקשי מקדמן.
תודה
תמר
From:
המועצה לשלום הילד
[mailto:mazkirut@children.org.il]
Sent: Wednesday, January 08, 2014 11:33 AM
To: תמר פינקוס
Subject: הקמפיין הנוראי לכדור נגד השמנה
8 ינואר, 2014
ז' שבט, תשע"ד ס.מ.28.258
לכבוד
עו"ד תמר פינקוס
הממונה על הגנת הצרכן
משרד הכלכלה
ירושלים
ג.נ.מ.
הנדון: התערבותך להפסקת פרסומת פוגענית לילדים
לאחרונה הגיעו אלינו פניות (ראו במצורף) שעניינן קמפיין פרסומי בוטה ופוגעני שנועד למנוע (?) תופעת השמנה בקרב ילדים.
הנושא עצמו חשוב וראוי לדיון ולפעילות כמו גם למודעות לבעיה והשלכותיה.
אולם התלונות עוסקות ובצדק בדרך שבה בחרו הוגי הקמפיין ומבצעיו להציג את הנושא.
תקנות הגנת הצרכן (פרסומת ודרכי שיווק המכוונים לקטינים) התשנ'א-1991 קובעות שורה ארוכה של מגבלות על פרסום ובהן להימנע ממצב שבו קטינים עלולים לעשות מעשים שיש בהם כדי להשפיע לרעה על בריאותם או שלומם.
וכן נאסר לפרסם בדרך שיש בה לעודד קטינים לעשות מעשים העלולים להזיק לבריאותם לרבות דיאטה או צריכת מזון מסוים במטרה לשנות את משקל הגוף.
התקנות גם קובעות כי פרסומת כזו צריכה לעמוד בהלימה עם ערכים חברתיים מקובלים.
כפי שתוכלי לראות בחוות הדעת המצורפות של דיאטניות ושל פסיכיאטר ילדים, יש בקמפיין סכנות מרובות והוא פוגע ללא כל צורך בילדים שמנים ועלול להביאם לבצע מעשים חמורים ולמיזער לשים אותם ללעג בעיני חבריהם ולגרום להתנכלות להם.
לנוכח כל אלה אבקשך להפעיל את מלוא השפעתך וסמכויותיך כדי להפסיק את הפרסום הפוגעני והשלילי המדובר.
בכבוד רב,
יצחק קדמן
מנכ"ל המועצה
המועצה לשלום הילד
The National Council for the Child
38 Pierre Koenig St.
Jerusalem 93469 Israel
Tel: +972-2-678-0606 טל
Fax: +972-2-679-0606 פקס
From:
לילך בירט
[mailto:bili28act@gmail.com]
Sent: Wednesday, January 08, 2014 10:24 AM
To: ncc@children.org.il
Subject: הקמפיין הנוראי לכדור נגד השמנה
שלום רב!
שמי לילך ואני שחקנית ויוצרת.
אתמול בבוקר פתחתי את התכנית הבוקר של אורלי וגיא שאני מאד אוהבת,בדיוק בשיחה על הקמפיין שמדבר על השמנת יתר בקרב ילדים.
למזל - איילת קלטר הייתה שם כדי לומר את שעל לבי ולבם של עוד הרבה כמוני.
נוראי.
פשוט נוראי!
לפני שנה הגעתי לבתי ספר תיכוניים ועשיתי מערך שיעור "תיאטרון כמראה חברתית" לנוער.
בניתי אותו סביב ההצגה "שמנה" שבה גם שיחקתי בבית הספר למשחק - שיעור שגרף המון תגובות מהחבר'ה הצעירים. להפתעתי הם שיתפו פעולה,כנות וגילוי נאות,חבר'ה כאלה שעסוקים כל הזמן בלהקיא ולהיות רזה ובלפחד מה אחרים חושבים עליהם - נוער שכפוף ללחצים מהבית ומהחברה על כמה שאיך
שהם ומה שהם זה לא טוב! אני שמחה שחלק יצאו מהשיעור שלי עם חשיבה אחרת...
שלא לדבר על קהל שיוצא מהמונודרמה שלי "גם לי יש אומן בבית" - אלפי גברים ונשים יוצאים עם דמעות בעיניים ונזכרים בחוויות שלהם במהלך ההצגה שלי שם אני מעבירה - דימויים לחברה שמסתכלת עלייך שונה בגלל שאת/ה שונה..הלכאה עצמית...קבלה עצמית... מצ"ב טריילר מהיו טיוב שתבינו
כמה השליחות מהכיוון השני חשובה לי!
ועכשיו, באים להם המשווקים הגדולים ודואגים שיגדלו דור מתוסבך יותר ממה שיש עכשיו והחליטו לצאת עם מיזם מטופש שכזה שמסמן,מגדיר ומכריח ילדים קטנים לעשות צעד לקראת משהו שהם לעולם לא יגיעו להבנה עם עצמם. מכריח אותם לעשות משהו - "כי צריך", "כי אתה שונה", "כי זה לא
נורמאלי" - והם לא מבינים שזה נזק בלתי הפיך לאישיות הילד בשנים הכי קריטיות לעיצוב אישיותו.
את הנזק שעושה הקמפיין החדש נגד הילדים השמנים דורות של פסיכולוגים לא יצליחו לרפא.
שום "כדור פלא", שום ניתוח ושום דיאטה בכפייה לא יעזרו - בנאדם שמן, תמיד יהיה שמן -זה בראש! ואם הוא ירצה להשתנות זה חייב לבוא ממקום שלו!
לכל אחד יש זכות להיות מי שהוא ומה שהוא, גם אם זה אחר ולהבין שהוא זקוק לשינוי לבדו ומעצמו ,מהמקום שלא לרצות להשתנות ולמען עצמו ובריאותו ולא כי "צריך".
חייבים להוריד את הקמפיין הזה במיידית!
ואפילו לצאת בקמפיין מנגד! אני מוכנה לעמוד בראשו כאישה שמנה שעברה ילדות שמנה ויצא ממני יוצרת עצמאית שבראש מעיינה זה להעביר לנוער ולעולם לקבל את עצמו!
אתם מוזמנים לקרוא את הטור שכתבתי לפרוייקט שעלה שנה שעברה שנקרא "יפה כמו שאת" שמצ"ב בקובץ - כאלה מיזמים אתם צריכים ליזום! ולא לאשר קמפיין שעלול ליצור נזק ארוך טווח!!!
בבקשה מכם - תפעלו!