אסנת ואורית שלום וברכה,
אני פונה אליכם בתיאום עם שוש שמואלי, נוכח התלבטות בגיבוש העמדה בתיק.
ההחלטה מושא העתירה נוגעת להחלטת מנהלת מחוז צפון במשרד החינוך לשנות את ימי המנוחה הנהוגים בכפר כסרא סמיע.
מדובר בבי"ס יסודי יחיד בכפר. בו מתגוררים בני שלוש העדות - נוצרים מוסלמים ודרוזים.
ימי המנוחה בביה"ס היו מאז ומעולם ששי (יום המנוחה של הדרוזים והמוסלמים) וראשון (יום המנוחה של הנוצרים).
בעקבות פניית ועד ההורים לשנות את ימי המנוחה (מהטעם שמדובר ב-95% באוכלוסיה, מרבית ההורים משרתים בזרועות הבטחון או במפעלים בהם יום המנוחה הוא ששי-שבת, ולכן בימי שבת ההורים בבית ואילו הילדים לומדים ואילו בימי ראשון התלמידים נותרים ללא השגחה בבית כי ההורים עובדים), דנה מנהלת המחוז בכובד ראש בבקשה, שמעה גורמים רבים, תחילה החליטה שלא לעשות שינוי בימי המנוחה, אלא אם הדבר ייעשה בהסכמה (החלטה מיום 15.12.13) , אולם בהמשך (ביום 27.1.14 - 6 שבועות לאחר מתן ההחלטה), לאחר שההורים (הדרוזים) שבתו ולא שלחו את ילדיהם לביה"ס, מתוקף אחריותה לקיום הלימודים התקינים בביה"ס, דנה פעם נוספת בעניין והחליטה לשנות את ימי המנוחה, תוך מתן פתרונות שונים לתלמידים הנוצרים (הגעה בשעה 10 ע"מ לאפשר נוכחות בכנסיה, היעדרות ימי ראשון תוך סיוע בהשלמה באמצעות שעות פרטניות לתלמידים)
לטענת העותרים - תלמידים והוריהם, בני העדה הנוצרית בכפר, הלומדים בגן חובה ובבי"ס היסודי בכפר, מדובר בהחלטה המשנה סטטוס קוו, הפוגעת בזכות ילדיהם לשוויון ולכבוד.
ההחלטה פסולה על רקע עדתי ודתי, ומונעת מהם מלקיים את מינהגי דתם.
ההחלטה מאלצת אותם לרשום את הילדים בבי"ס מחוץ לכפר, ולהיות "פליטים" בבי"ס אחרים ולסבול מנידוי חברתי.
כן טוענים שההחלטה בלתי חוקית, בהיבט של פגיעה במורים הנוצרים, הנאלצים לעבוד בימי המנוחה השבועית שלהם.
ההורים הגישו עתירה לבג"צ (כארבעה חודשים לאחר קבלת ההחלטה), וזו נדחתה על הסף מחמת קיומו של סעד חלופי.
בתגובת המדינה לעתירה לבג"צ (רצ"ב), טענו כי החלטתה של מנהלת המחוז הינה החלטה סבירה ומאוזנת, המבטאת שיקול דעת מקצועי וענייני בסוגיה מורכבת,ולא הוכחה עילה להתערבותו של בית המשפט בהחלטה.
לכתחילה סברתי כי אכן מדובר בהחלטה סבירה שניתן להגן עליה.
גם נסיונותיה הרבים והכנים של מנהלת המחוז להגיע לפתרון מוסכם, לשמוע את כל הצדדים הרלבנטיים קיומן של ההתייעצויות הרבות, והחלופות שהוצעו - העידו על סבירות ההחלטה.
יחד עם זאת לטעמי יש קושי בעמדה בהיבטים הבאים:
1. בסופו של יום, הדרוזים והמוסלמים נהנים מיום המנוחה לפי דתם, ובנוסף - מקבלים את יום השבת משיקולים של חיי משפחה נוחים יותר. לעומת זאת, הנוצרים אינם נהנים מיום המנוחה לפי דתם (הכוונה של מנהלת המחוז אכן היתהממניעים טהורים אולם המבחן הוא מבחן התוצאה).
2. כאשר התקבלה ההחלטה הראשונה להותיר את המצב כמות שהוא, הדרוזים לא תקפו את ההחלטה בערכאות ולא העמידו אותה במבחן שיפוטי, אלא החליטו לא לשלוח את ילדיהם לביה"ס ובכך למנוע בעצם את תפקודה התקין של מערכת החינוך. מעשה שמבטא אמנם את המצוקה של הדרוזים, אולם בפועל היה הטריגר לדון בעניין פעם נוספת ולקבל החלטה שונה.
3. דוגמאות מיישובים מעורבים אחרים -
שוחחתי עם המפקח על החינוך הדרוזי במחוז. לדבריו - בישובים מעורבים אחרים - הימים בהם לא מתקיימים לימודים בביה"ס שונים ממוסד למוסד, בהתאם להתפלגות התלמידים מבחינה דתית.
בפקיעין יש כ-25% נוצרים לעומת 75% דרוזים - בבי"ס אחד לא מלמדים בששי וראשון ובבי"ס אחר בכפר ימי המנוחה הם ששי ושבת. התלמידים הנוצרים יכולים אם כן לבחור בין ביה"ס באותו כפר.
בעוספיא יש כ-20% נוצרים וימי המנוחה - ששי שבת.
בכסרא סמיע - בחט"ב - יש תלמידים בודדים נוצרים - וימי המנוחה הם ששי שבת. חלק מהנוצרים לומדים בחט"ב מחוץ לכפר, בישובים סמוכים בהם יום ראשון הוא יום מנוחה.
מאידך - שוחחתי גם עם המפקח על החינוך הערבי במחוז הצפון, גישתו שונה. עמדתו היא שבכל ישוב מעורב - ימי המנוחה הם ששי וראשון ע"מ לתת מענה לכל הדתות, ללא קשר לכמות התלמידים.
בנצרת, הרוטב המכריע של הנוצרים הולכים לבי"ס מוכרים שאינם רשמיים (כנסייתיים). למרות זאת, יום המנוחה הוא ששי וראשון, הגם שכמעט ואין תלמידים נוצרים במערכת.
נוכח הרגישות של התיק, סברנו כי נכון יהיה לקבל את עמדתכן לגבי סבירותה של ההחלטה.
עלינו להגיש עד מחר את התגובה לעתירה, אשר קבועה ליום שני 18.08.14.
למייל מצורפת העתירה, תגובת המדינה לבג"צ ועמדת משרד החינוך.
ברכה ותודה
אביבית
אביבית נחמיאס, עו"ד
פרקליטות מחוז צפון
הגלבוע 9, נצרת עילית 17000
טל': 04-6478142; פקס': 02-6467072; 04-6478141
From:
Avivit Nahmias [mailto:AvivitN@justice.gov.il]
Sent:
Thursday, August 07, 2014 3:17 PM
To:
Osnat Mandel; Aviva Deri
Cc:
Rachel Shilanski; עדו בן-צור; איריס שלו;
Chaya Sudry
Subject:
עת"מ (נצרת) 2773-08-14 סלוה נעמאן נאסר נ' משרד החינוך. קבוע ליום 18.08.14
אסנת שלום וברכה,
ראי נא עתירה מינהלית דחופה שהוגשה כנגד משרד החינוך.
ע"פ הנטען בעתירה, מדובר בבי"ס יסודי בכפר סמיע, בו מתגוררים בני שלוש העדות - נוצרים מוסלמים ודרוזים.
ימי המנוחה בביה"ס היו מאז ומעולם ששי וראשון ובעקבות החלטת משרד החינוך - שונו ימי המנוחה לימים ששי-שבת (ע"פ הנספחים ההחלטה התקבלה בעקבות פניית ועד ההורים לשנות את ימי המנוחה).
לטענת העותרים - תלמידים והוריהם, בני העדה הנוצרית בכפר, הלומדים בגן חובה ובבי"ס היסודי בכפר, טוענים כי מדובר בהחלטה המשנה סטטוס קוו, הפוגעת בזכות ילדיהם לשוויון ולכבוד.
ההחלטה פסולה על רקע עדתי ודתי, ומונעת מהם מלקיים את מינהגי דתם.
ההחלטה מאלצת אותם לרשום את הילדים בבי"ס מחוץ לכפר, ולהיות "פליטים" בבי"ס אחרים ולסבול מנידוי חברתי.
כן טוענים שההחלטה בלתי חוקית, בהיבט של פגיעה במורים הנוצרים, הנאלצים לעבוד בימי המנוחה השבועית שלהם.
אודה לליווי של פרקליט ממחלקתכם בטיפול בעתירה.
קוקי ועידו - נוכח הטענות הנוגעות לפגיעה בהעסקת מורים נוצרים, מעבירה אף להתייחסותכם.
עלינו ל השיב לעתירה עד ליון 14.08.14
הדיום בעתירה נקבע ליום 18.08.14.
ברכה ותודה
אביבית
אביבית נחמיאס, עו"ד
פרקליטות מחוז צפון
הגלבוע 9, נצרת עילית 17000
טל': 04-6478142; פקס': 02-6467072; 04-6478141