בסמוך לאחר משלוח מכתבנו ליועץ המשפטי לממשלה הורתה המשנה ליועמ"ש דינה זילבר להשעות את החלטה, ובחוות דעתה מיום 30.9.14 היא הורתה על ביטול ההחלטה. נקבע כי החלטתו של מנכ"ל הרשות לשירות לאומי-אזרחי להפסיק את אישור ארגון "בצלם" כגוף הרשאי להפעיל מתנדבים במסגרת השירות בטלה בשל שורה של פגמים פרוצדוראליים שנפלו בה ומשום שהיא חורגת ממתחם הסבירות בנסיבות העניין.
בחוות דעת נאמר, כי למנכ"ל הרשות סמכות עקרונית לשלול הכרה בגוף מטעמים מסוימים, אולם ככל שעילת השלילה נסמכת על הטעם שמדובר בארגון שמסית לאלימות או תומך בפעולות טרור, הדבר חייב להיעשות על יסוד תשתית ראייתית מחמירה במיוחד, במקרים קיצוניים בלבד, ובאופן כולל ושוויוני. החלטת המנכ"ל בעניין "בצלם" לא עמדה בדרישה זו, קובעת זילבר, באשר המצע העובדתי שהציג אינו מבסס את המסקנה כי תחום השירות של העמותה, ובפרט אופי הפעילות של מתנדב השירות הלאומי בה, השתנו. גם מטעם זה, נקבע בחוות הדעת, דין החלטת המנכ"ל להתבטל.
שימוש בסמכויות אדמיניסטרטיביות שמוביל לתוצאה קשה של שלילת הכרה בגוף על יסוד תשתית עובדתית דלה ונקודתית, נקבע עוד בחוות הדעת, פותח פתח מסוכן לפוליטיזציה של רשות השירות הלאומי-אזרחי, העלולה להשתמש בסמכויותיה כדי לשלול הכרה רק מגופים מסוימים, תוך השתת תג מחיר כלכלי וציבורי רק על ביטויים שנויים במחלוקת מקצה אחד של הקשת הפוליטית.
בחוות הדעת מדגישה המשנה ליועמ"ש, כי החלטתה התקבלה "על יסוד ניתוח משפטי מדוקדק ומקיף, הנשען על עילות משפטיות שאין קלאסיות מהן – הקפדה על הליך נאות, על אכיפה שוויונית, על קבלת החלטה בסמכות ועל יסוד שיקול דעת סביר, 'הלחם והחמאה' של המשפטנים, ללא קשר לזהות הגוף המדובר או לתכניו".
בסוף חוות הדעת מדגישה המשנה ליועמ"ש, כי אין לפרש את החלטתה כהזדהות עם
ארגון "בצלם", עם מטרותיו, תכניו או האג'נדה המקודמת על ידו. "ביטול החלטת המנכ"ל
היא תוצאה מתחייבת הנובעת מהפגמים שנפלו בקבלת ההחלטה בענייננו, בדומה לבטלות החלטה
כאמור שהייתה מתקבלת באותו האופן בעניינו של כל גוף אחר... יהא זה מהשמאל או
מהימין, שנוי במחלוקת ציבורית או הממוקם דווקא בלב הקונצנזוס".
לינק לחוות הדעת נמצא בתחתית העמוד: http://www.acri.org.il/he/32510
הודעה שהועברה
מאת: Dan Yakir <dan@acri.org.il>
תאריך: 14 באוגוסט 2014 בשעה
16:56
נושא: ביטול האישור לבצלם להעסיק בני ובנות שירות לאומי
אל:
v g ?<gilganmor@gmail.com>
ביום 13.8.14 בשעות הערב קיבל
בצלם מכתב ממנכ"ל מינהלת השירות הלאומי-אזרחי, שמודיע על ביטול האישור להעסיק בני
ובנות שירות לאומי בארגון. http://www.haaretz.co.il/st/inter/Hheb/images/betzeem.pdf
במכתב ציין
המנכ"ל, כי בצלם פועל נגד המדינה ונגד חייליה,
ושהוא נותן יד למסע הכפשה של שקרים והסתה חמורה נגד חיילי צה"ל, שמטרתו להביא לדה
לגיטימציה של המדינה. להלן מכתב התגובה ששלחנו היום:
14 באוגוסט 2014
לכבוד
מר
שר-שלום ג'רבי
המנהל הכללי
רשות השירות הלאומי-אזרחי
קריית הממשלה
ירושלים
שלום רב,
הנדון: ביטול האישור לארגון בצלם להעסיק בני
ובנות שירות לאומי
מכתבך מיום 12.8.14
קראנו בתדהמה את מכתבך לארגון בצלם, שהגיע לבצלם ביום 13.8.14 בשעות הערב,
בו הודעת לו על ביטול האישור כגוף מפעיל, הזכאי להעסיק בני ובנות שירות
לאומי-אזרחי.
המכתב רצוף השמצות חמורות ביותר וחסרות בסיס כאילו בצלם פועל נגד מדינת
ישראל וחייליה, וכאילו הוא שותף להפצת שקרים והסתה, שהם חלק ממסע דה-לגיטימציה
בינלאומי נגד המדינה.
לא
רק שדברים אלה אין להם דבר וחצי דבר עם פעילותו של בצלם, אלא הם מבטאים תפיסה
מעוותת של ערכי הדמוקרטיה וחוסר הבנה מוחלט לתפקידם של ארגוני זכויות האדם במדינה
דמוקרטית.
ארגון זכויות אדם תפקידו להגן על זכויות האדם ולקדמן, לעמוד על המשמר
ולהתריע מפני פגיעה בזכויות האדם. תפקיד זה מעמיד אותו באופן מובנה במתח עם השלטון
– כל שלטון באשר הוא – שנוטה לפגוע בזכויות האדם. מתח זה מתחדד במיוחד בעתות משבר
בטחוני, כלכלי או חברתי, שבהן הסכנה לפגיעה בזכויות האדם מתגברת. דווקא בעתות אלה
חשוב במיוחד קולם של ארגוני זכויות האדם, כדי שיהוו במידת האפשר משקל נגד לנטייה
להקריב את זכויות האדם או לפגוע בהן.
אם
יש לארגוני זכויות האדם הישראליים השפעה כלשהי בעולם היא בחיזוק ההכרה, שבישראל
קיימת קהילה פעילה של ארגונים הפועלים לקידום זכויות האדם והדמוקרטיה. מדינת ישראל
עצמה משתבחת בדוחות לאו"ם בכך שארגוני זכויות האדם פועלים בישראל בחופשיות וללא
מגבלות. ארגון בצלם לא רק שזכה למוניטין בינלאומי על פעילות לתיעוד הפרות של זכויות
האדם בשטחים, אלא הוא זוכה להכרה ולמעמד מיוחדים אף בקרב רשויות השלטון
בישראל.
למרבה הצער בשנים האחרונות אנו עדים למסע דה לגיטימציה נגד ארגוני זכויות
האדם בישראל, וחמור במיוחד שנושא תפקיד ממלכתי כמוך מצטרף אליו. ניתן לטעון נגד כל
ארגוני זכויות האדם שקיבלו אישור להעסיק בני ובנות שירות לאומי כי הם פועלים "נגד
המדינה" בכך שהם מגישים עתירות לבג"ץ נגד מדיניות הממשלה, מפרסמים דוחות ביקורתיים
על פגיעות בזכויות האדם ומפיצים מידע באמצעי התקשורת. כך האגודה לזכויות
האזרח, קו לעובד, מוקד סיוע לפליטים ולמהגרים ועוד.
בתחילת מכתבך לבצלם אתה מציין שהוא נשלח לאחר בדיקה שערכת בגופים המפעילים.
לא ברור איזו בדיקה ערכת ולשם מה היא הייתה נחוצה. בסיום מכתבך אתה מציין, שהעתק
המכתב נשלח למנכ"לים של כל הגופים המוכרים בשירות לאומי-אזרחי. מלבד הגדלת
התפוצה של התוכן המשמיץ של מכתבך (במקביל לפרסומו בתקשורת) אין זאת אלא שביקשת לשדר
מסר מאיים לשאר העמותות המוכרות: ראו הוזהרתן, כל פעילות ביקורתית נגד השלטון עלולה
לעלות בביטול האישור להעסיק בנות ובני שירות לאומי-אזרחי.
ביטול האישור לארגון בצלם סותר עקרונות יסוד חוקתיים ובא לפגוע בפעילות
חיונית להגנה על זכויות האדם. לא בשולי הדברים יצוין, כי ההחלטה אף סותרת כללים
בסיסיים של המשפט המינהלי והזכות להליך הוגן, כשהיא התקבלה מבלי שניתנה לבצלם
ההזדמנות להגיב למידע שעליו ביססת את החלטתך ובניגוד לסעיף 17 לחוק שירות
לאומי-אזרחי, התשע"ד-2014.
הנך נדרש בזה להודיע ללא דיחוי על ביטול החלטתך כדי לייתר פנייה
לבג"ץ.
בכבוד רב,
דן יקיר, עו"ד
היועץ המשפטי
האגודה לזכויות האזרח
בישראל
העתק: מר יהודה וינשטיין, היועץ המשפטי לממשלה