חברים יקרים,
היום מפרסם נציב תלונות הציבור על מייצגי המדינה בערכאות את הדוח המערכתי על הממשק שבין הפרקליטות לבין המכון הפתולוגי. כפי שבוודאי זכור לכם, הטיוטה
שנוגעת לממשק זה עמדה להתפרסם על ידי הנציבה הקודמת. לאחר שהתברר לארגון כי הטיוטה התבססה על תפיסה שגויה מיסודה לפיה אסור לפרקליטים ליצור קשר עם רופאי המכון ואף הוסקו במסגרתה מסקנות ביחס לפרקליטים שכביכול התערבו בחוות דעת לרעת הנאשמים, זאת מבלי שפרקליטים אלו
נשמעו לפני שהוטחו בהם האשמות מוטעות וקשות אלה, הוחלט על הגשת עתירה לבג"צ בליווי ובסיוע הארגון. היריעה קצרה מלפרט את הקשיים עימם התמודדו פרקליטים אלה, אשר נאלצו לעמוד בחזית המאבק ולהילחם על שמם הטוב ועל מקצועיותם.
היום מתברר כי הגשת העתירה היתה החלטה קרדינאלית ומכרעת. במהלך השבועות האחרונים הפרקליטים שעתרו לבג"צ נשמעו על ידי הנציב, מתוך רצון להבין את הנסיבות
שהתקיימו באותם התיקים. בסופו של תהליך זה ועל פי הדוח המתפרסם היום קובע הנציב כי לא נמצא באף אחד מהמקרים שהוצגו בטיוטה הקודמת התערבות פסולה מצד פרקליטים בחוות דעת של המכון. עננה שקרית ומעוותת זו הוסרה מעל ראשם ומעל ראשה של הפרקליטות כולה בדוח זה. בדוח הובהר
כי רופאי המכון הם אכן עדי תביעה וכי הפרקליטים חייבים לקיים עימם קשר על מנת להביא לחשיפת האמת ולעשיית צדק. מצער שלצורך הסרתה של עננה זו נאלצו הפרקליטים לעבור טלטלה כה קשה!
לצד קביעות חשובות אלו האיר הנציב ליקויים מערכתיים שהינם בעיקרם היעדר הנחיות מתאימות והיעדר תיעוד, כמו גם המלצה לאופן שבו יש להתייחס לתכתובות עם
המכון וכיו"ב. הארות והמלצות אלו בוודאי יבחנו על ידי הנהלת הפרקליטות בכובד ראש. כידוע לנו, לפחות חלק מהן כבר תוקנו במהלך השנים, שכן עיקר התיקים שבחן הנציב הם עתיקי יומין ומעלים התנהלות מלפני 10-15 שנים.
לארגון עובדים יש תפקיד חשוב ומרכזי בהגנה על עובדים ומקרה זה ממחיש את הצורך והחיוניות בעמידה לצד חברים הנקלעים למצב בעייתי כזה, על לא עוול בכפם,
רק בשל העובדה כי הם עשו את עבודתם נאמנה. כך ראוי וכך נמשיך לעשות גם בעתיד. בהזדמנות זו אבקש להודות לכל מי שעסק במלאכה וסייע הן בקדמת הבמה והן מאחורי הקלעים למטרה חשובה זו.
שבוע טוב לכולם!
אורית קורין
יו"ר ארגון הפרקליטים