בסדר גמור, תודה רבה
From: Dana Rothschild
Sent: Wednesday, August 15, 2018 9:06 AM
To: Amit Merari
Cc: Lilach Wagner; Noa Losner; Michal Gold
Subject: RE: FW: בקשה לקיום ישיבה לגיבוש דרכי פעולה בעניין תופעה חמורה של עבודת ילדים מהמגזר הבדואי- תופעה המלווה בסממנים של סחר בבני אדם ועבדות קטינים
כמובן,
בסדר
גמור.
העדכונים
הם
ממש
מהימים
האחרונים
ודינה
זריזה
והקדימה
אותי.
לגבי
התופעה
באופן
כללי
והשולחן
העגול
דיברנו
על
כך
באשכולי
האחרון.
אעביר
לך
פשוט
במייל
עוד
עדכונים
כשיהיו.
אני
מניחה
שדינה
תכנס
ישיבה
נוספת
כפי
שרז
ביקש.
דנה
Sent from VMware Boxer
On Aug 15, 2018 8:46 AM, Amit Merari <AmitM@justice.gov.il> wrote:
דנה תודה על העדכון.
אכן נראה שהריכוז מתאים למחלקה של רז, מהטעמים שציינת, וגם לא פספסת לגבי התפקיד של מיכל.
בכל אופן אשמח לעדכונים בעניין זה (ככל שלא יגיעו אלי ישירות) ובשוטף בעניינים מסוג זה או מסדר גודל כזה, כדי שאדע בזמן אמת שקיימים. אקרא את הסיכום של מומי וככל
שיהיו לי שאלות נדבר.
תודה,
עמית
From: Dana Rothschild
Sent: Wednesday, August 15, 2018 8:38 AM
To: Amit Merari
Cc: Noa Losner; Lilach Wagner; Michal Gold
Subject: Re: FW: בקשה לקיום ישיבה לגיבוש דרכי פעולה בעניין תופעה חמורה של עבודת ילדים מהמגזר הבדואי- תופעה המלווה בסממנים של סחר בבני אדם ועבדות קטינים
היי
עמית,
תודה.
אעדכן
שאני
המלצתי
לדינה ,
שפעלה
בנושא
עד
כה,
לפנות
לרז
כיוון
שמהישיבות
הראשוניות
עלה
שנדרשים
צעדים
משמעותיים
מעבר
להיבט
הפלילי,
ונושא
דומה
רוכז
בעבר
על
ידי
אורית
קורן (ילדים
פלשתינים
מקבצי
נדבות).
כאן
מדובר
בנושא
שיש
בו
הרבה
יותר
אפשרויות
פעולה,
כיוון
שמדובר
בילדים
שהם
ישראלים.
כמו
כן,
מדובר
בנושא
שיש
בו
גם
רגישות
מיוחדת -
ככל
הנראה
מדובר
בתופעה
שנמשכת
שנים ,
תוך
אלמנטים
תרבותיים,
ודורשת
התייחסות
רצינית
בעיקר
במובנים
של
חינוך
ורווחה (למשל,
אחד
הגורמים
ציין
שיש
תקופות
בשנה
שכמעט
ואין
ילדים
בבית
הספר).
שוחחתי
על
כך
גם
עם
מספר
רפרנטים
במחלקה
של
רז
לפני
שדינה
פנתה
וגם
עם
נדים.
אציין
שאכן
לא
חשבתי
שזה
רלוונטי
למיכל,
כיוון
שמדובר
בקטינים
מנוצלים
ואפילו
לא
נוער
קצה
או
משהו
שיכול
להיות
רלוונטי
לעבריינות
נוער.
אמרתי
את
זה
גם
לנדים
השבוע
בעל
פה
אבל
אני
רואה
שרז
כתב
זאת
בכל
אופן.
אני
מציעה
אולי
להבהיר
את
העניין
לגבי
התפקיד
של
מיכל (גם
לי,
אם
פספסתי
משהו?).
בכל
מקרה ,
מיכל,
כמובן
אשמח
לעדכן
במה
שידוע
עד
כה.
אעדכן
גם
שהשתתפתי
בישיבה
אצל
מומי
בנושא
לפני
כשבוע.
מומי
גם
הביע
הסתייגויות
שונות
בישיבה
ואמר ,
בצדק,
שיש
לשקול
צעדים
מקדימים
לפני
ההחמרה
במישור
הפלילי.
בעיני
הקושי
המשמעותי
בהיבט
הפלילי
הוא
שאין
די
ראיות
ברורות
לעבירות
החמורות
מאחר
שהמשטרה
לא
מעורבת
כיום
בחקירות.
מומי
הנחה
לפעילות
מודיעינית
בשלב
זה
וביקש
לכנס
אצלו
ישיבה
נוספת
בעניין.
לידיעתכן,
דנה
Sent from VMware Boxer
On Aug 15, 2018 8:12 AM, Amit Merari <AmitM@justice.gov.il> wrote:
לילך ודנה ראו - בהמשך לישיבות שדנה השתתפה בהן.
מיכל – דברי איתי בבקשה לגבי עניין זה, זה נושא חשוב מאד ומעניין, אך דומני שרז הרחיב את תחום עיסוקך כפי שהוא מוגדר כיום – מדובר כאן על קטינים כנפגעים ולא כפוגעים
או פוגעים פוטנציאליים (כמובן יש חשש שעבודה במשחטה ובתנאים אלה תוביל את הקטינים למקומות לא טובים, אך אין קשר מיידי), ונראה לי שלפי מתווה זה הוא אמור להעביר לפחות חלק מהאשכול של מוריה תחת אחריותך.
תודה,
עמית
From: Dina Dominitz
Sent: Tuesday, August 14, 2018 8:16 PM
To: Raz Nizri
Cc: Avinoam Segal Elad; Moria Cohen Bakshi; Michal Gold; Amit Merari; Nadeem Abboud; Ori Shlomai
Subject: Re: בקשה לקיום ישיבה לגיבוש דרכי פעולה בעניין תופעה חמורה של עבודת ילדים מהמגזר הבדואי- תופעה המלווה בסממנים של סחר בבני אדם ועבדות קטינים
בסדר
גמור,
תודה
אעדכן
בברכה
דינה
נשלח
מה-iPhone
שלי
ב-14
באוג׳ 2018,
בשעה 19:34, Raz Nizri
<RazN@justice.gov.il>
כתב/ה:
דינה שלום,
הנושא אכן חשוב וראוי לדיון.
עם זאת, אבקש שיתקיים דיון מקדים בנושא זה אצל מיכל גולד, כמרכזת נושאי הקטינים, או אצלך, יחד עם כלל הגורמים הרלבנטיים [כולל מוריה, אבינעם ואורי מאצלנו], כדי למקד את הדברים ולגבש המלצות לתוכנית פעולה.
היו נא בקשר עם נדים לגבי דיון אצלנו לאחר דיון מקדים כאמור.
תודה,
רז
From: Dina Dominitz
Sent: Monday, August 13, 2018 3:25 PM
To: Raz Nizri
Subject: בקשה לקיום ישיבה לגיבוש דרכי פעולה בעניין תופעה חמורה של עבודת ילדים מהמגזר הבדואי- תופעה המלווה בסממנים של סחר בבני אדם ועבדות קטינים
שלום רב,
אני פונה אליך בבקשה לקיים ישיבה בינמשרדית לצורך חשיבה ותכנון של דרכי פעולה לתקיפת תופעה חמורה אליה התוודעתי לאחרונה במסגרת תפקידי.
אתאר מיד את השתלשלות העניינים ואת המידע שאספנו על התופעה נכון להיום, רק אקדים ואציין כי נראה שיש צורך לבחון פעילות מערכתית משולבת בהיבטים שונים- ההיבט הפלילי (אשר כבר החל לידון אצל מומי למברגר- ארחיב בהמשך)- משטרה, פרקליטות ייעוץ וחקיקה, היבטים של דיני עבודה ועבודת קטינים- סמכויות משרד העבודה, היבטים של הגנה על קטינים וטובתם/הזנחה הורית- סמכויות משרד הרווחה והשירותים החברתיים, היבטי חינוך, הסברה, הרתעה ומודעות וביקור סדיר- משרד החינוך, היבטי ביטוח לאומי (ריבוי תאונות וילדים שאינם מכוסים כי לא עובדים חוקיים). בשל היבטים אלה חשבתי שנכון יהיה לפנות אליך בבקשה תקיים חישבה בראשותך.
כן אציין שנושא דומה, לפחות בעל היבטים משותפים מסוימים לנושא שלנו- קבצנות ילדים פלסטיניים- רוכז ע"י קודמתך בתפקיד, גב' אורית קורן.
רקע בקצרה-
א. אני שמעתי לראשונה על התופעה לפני כחצי שנה, עת פנתה אלי אורית קוטב, לאחר מבצע של אכיפה משולבת שנערך במשחטת עופות גדולה באור יהודה. המבצע נערך כבוקרת פתע ב3 בבוקר, בהובלת הפרקליטות האזרחית ואכיפה אזרחית יחד עם גופים אזרחיים נוספים כגון רמ"י (ענייני פלישות ושימוש חורג), איכות הסביבה, מיסים, רשות אוכלוסין (חשבו שיש שם שב"חים), פקחי משרד העבודה וכו, ואנשי משטרה היו שם כדי לאבטח את הפשיטה.
ב. כאשר פשטו על המתחם גילו להפתעתם הרבה קבוצה של 51 בני נוער מהמגזר הבדואי ברהט, בין הגילים 14-17, שעובדים בתוך המשחטה כל הלילה ובבוקר מוסעים חזרה לרהט. עבודה במשחטה אסורה לפי חוק עבודת נוער בלי קשר לשעות העבודה, משום שמדובר בעבודה פוגענית ומסוכנת שאינה מתאימה לבני נוער. כך למשל, עובדים בתוך מקרר, הנערים היו ללא בגדי הגנה, עובדים עם סכינים גדולות מפרקים עופות ומכונות כבדות ומסוכנות ללא אמצעי הגנה. הנערים ספרו על מעין תופעת סרסור בילדים העובדים- יש קבלנים-ראיסים בדואים, שאוספים אותם מהרחובות, מסיעים למקומות העבודה, אין להם אפשרות לבחור היכן או להחליט שלא לעבוד. השכר לא משולם להם או שהם מקבלים מעט מאד אלא ישירות להורים או לחמולה, ובכל מקרה מדובר בשכר נמוך מאד. אין כמובן תלושי שכר והילדים לא רשומים כעובדים. הראיס מתקשר עם חברת כוח אדם ברשיון שיש לו חוזה עם המשחטה.
ג. לאחר אירוע מזעזע זה, קיימנו ישיבה עם משרד העבודה וגורמים נוספים, ולמעשה משרד העבודה הסביר שלא מדובר בתופעה חדשה או חד פעמית, אלא הם נתקלים בסוג כזה של העסקה של ילדים בדואים, וגם נשים מבוגרות בדואיות, בחתך כלל ארצי, ולא רק במשחטות אלא גם בענפים פוגעניים/מסוכנים אחרים כגון בניין, חקלאות, מאפיות וכו. גילאי הילדים והילדות נעים בין 9-17 ועל פי רוב בין 11-15.
ד. עקב האמור, כנסנו שולחן עגול מורחב בפרקליטות מחוז דרום, בהשתתפות פרקליטות אזרחית (כולל אכיפה אזרחית) ופלילית (לרבות רפרנטים של סחר מהמחוזות וארציות), דנה רוטשילד מייעו"ח פלילי, נציגי משרד העבודה ומשרד הרווחה (מהעבודה- קצינת תובעים ראשית, אנשי מודיעין ויחידת האכיפה, מהרווחה- מנהלת מחוז דרום מרים בן עטר ונציגות היועמש ברווחה), נציג המוסד לביטוח לאומי, משרד החינוך, משטרה (גם מימ"ר נגב וגם חוליית סחר בבני אדם במטא"ר). לאחר דיון בו שוב הוצגו עי משרד העבודה מימדי התופעה שנתפסת לדבריהם ממש כעבדות ואת התנהלותם עד היום, ואת עמדות יתר המשרדים (שמסתבר שגם להם התופעה לא חדשה אלא מוכרת, יש דיווחים על בתי ספר שלמים שעומדים ריקים במשך חודשים בעונת הקטיף, משרד הרווחה מודע כבר שנים לתופעה זו, ביטוח לאומי מקבלים פניות רבות על תאונות עבודה שקורות לילדים שעובדים בלי אמצעי הגנה נאותים, ואז התביעות נדחות כי המעסיקים מתנערים מהם, הם עובדים באופן לא חוקי ולכן לא מכוסים ונותרים עם פציעות נכויות שלא מבוטחות). המשרדים הונחו להעביר מסמכים עם כלל המידע שיש בידיהם לגבי התופעה, בהיבטים שלהם כמובן.
ה. במקביל, התקיימו 2 ישיבות אצל המשנה לפרקליט המדינה (פלילי) בהשתתפות גורמי משרד המשפטים כדי לבחון האם יש עבירות פליליות נוספות מעבר להפרות הקיימות בהתאם לחוק עבודת נוער, בתופעה זו, ובכלל זה האם יש סממנים לתופעת סחר למטרת עבודה או עבודות כפייה או עבירות החזקה בתנאי עבדות.
ו. רצ"ב סיכום הישיבה מיום 5.8.18 לפיה על פני הדברים, ומבלי לקבוע מסמרות בהיעדר ראיות מספיקות, יש סממנים לתופעות האמורות מעלה, והמשטרה הונחתה לאסוף מודיעין וראיות לקראת חקירה. יחד עם זאת, סוכם כי האכיפה הפלילית אינה יכולה לעמוד לבדה ויש לתכלל הפעולה בתחום זה באופן מערכתי, תוך דגש על היבטי רווחה, חינוך והגנה על קטינים במקביל, שכן ברור שמדובר בסימפטום של מצוקה חברתית וכלכלית.
נוכח האמור, אני פונה אליך כדי לבחון קיום ישיבה במטרה לגבש תכנית פעולה מערכתית זהירה אך נחושה, שכן מדובר בתופעה חמורה שלא נתקלנו בדוגמתה בישראל והיא מזכירה תופעות של sweatshops של ילדים עבדים במדינות עולם שלישי שאנחנו לא שואפים להדמות להן, לפחות לא בקטגוריה זו. אנחנו עובדים במקביל על מסמך משפטי שיהיה בו סקירה משווה בעולם לתופעות דומות, ופילוח של העבירות האפשריות. בינתיים מצרפת את המסמכים שנתקבלו ממשרד העבודה והרווחה.
ככל שתסכים לקדם ישיבה כזו, אני כמובן יכולה להעביר כל מידע נוסף ובפרט את רשימת המשתתפים הרלוונטית לדעתי,
תודה רבה וסליחה על האריכות,
דינה
בברכה,
דינה דומיניץ, עו"ד, Dina Dominitz Adv.
מתאמת המאבק לסחר בבני אדם (בפועל) (acting) National Anti-Trafficking Coordinator
היחידה לתיאום המאבק בסחר בבני אדם Ministry of Justice
רח' הלל 6, קומה 5, ירושלים Hillel 6, Jerusalem
טל' ישיר: 02-5425503/1| פקס 02-5425502 T: 972 (0)2 5425501, 972(0) 506204337
מוזמנים להכנס לאתר היחידה לתיאום המאבק בסחר בבני אדם בלינק:
http://www.justice.gov.il/Units/Trafficking/Pages/default.aspx
כחלק מהשירות שניתן לך במשרד המשפטים אנו מזמינים אותך להיכנס לאתר 'כל זכות'
בכתובת: kolzchut.org.il/justice כי יש לך את הזכות לדעת מהן הזכויות שלך!