הי עמי,
בטעות נשמט מענך מהמכותבים.
בברכה
ערן
צהריים טובים,
מצ"ב הערותיי לגבי הנדון.
בברכה
ערן
בוקר טוב,
תובנותיי מפורטות בחומר המצ"ב (לנו עדין אין תנופ"ה כך שתקוותי כי דברי פרגמטיים).
בהזדמנות זו אני מודה לנדב ולשאר העושים במלאכה, על הירתמותם לפרוייקט חשוב זה שיסייע בידנו בהכרת תמונת התיקים טוב יותר.
יוכי
From: Amnon Shilo
Sent: Monday, May 29, 2017 4:38 PM
To: Nadav Brenner; Iris Burstein; Eran Reznik; Yochi Sapir; roi cohen (prak-jr)
Cc: Kamel Atila
Subject: RE: נוהל עבודה אחיד: אפיון מסלולים - המסלול הפיסקאלי
שלום לכולם –
אני מצטרף למייל של רועי מיום 22.5.17.
מעבר לכך רציתי להוסיף כמה נקודות –
"שלב הטיפול – סוג הטיפול" צריך לדעתי להוסיף את הנקודות הבאות:
בקשות לעיכוב ביצוע.
הזמנת עדים באמצעות בית המשפט
בקשה לפי סעיף 194 (כבקשה שמוגשת במסגרת ערעור שתלוי ועומד בבית המשפט)
לעיתים נזקקים להגשת חוות דעת של מומחים. כדאי להכניס גם את זה לרשימת סוג הטיפול/שלב הטיפול (קבלת חוות דעת מהצד השני/הגשת חוות דעת מטעמנו)
"במהויות"
צריך לדעתי להוסיף מהות של הליכי גבייה קשה – הליכים כדוגמת סעיפים 119א וגם סעיף 194 כהליך עצמאי שאינו חלק מערעור מס תלוי ועומד.
בנוגע למהות "מסים – עיקולים וגביה" – ברוב המקרים מדובר בהליכים שמתמקדים במחלוקות שאינן בתחום הייחודי של רשות המסים אלא בתחום החיובים. כגון: סדר הקדימויות בהליכי גביה; המחאות זכות; סעדים הצהרתיים ביחס לנכסים שונים שאינם שייכים לסרבן המס אלא לצד ג'. לטעמי רוב רובם של הליכים מסוג זה צריכים להיות תחת המהות של חיובים וקנין כיוון שהמחלוקות – ברובם המכריע של המקרים – היא במישור של דיני החיובים.
בנוגע למהות המשנה שונות – אין הרבה תיקים כאלה. מידי פעם מגיע תיק שמערב ובוחן את פעולות רשות המסים ואת נהלי העבודה שלה אך אינו סכסוך מס כשלעצמו. עפ"י רוב מדובר בעילת תביעה שהיא מהמשפט האזרחי (נזיקין/חיובים/ עשיית עושר) אך כדאי שפרקליט מסים יטפל בה בגלל ההשלכות האפשריות שיכולות להיות לתביעה שכזו על סדרי העבודה של הרשות. לדעתי, צריך להותיר את המהות הזו למרות שמדובר במעט תיקים.
המהות תשלומים לרשויות מקומיות – ישנם תשלומים שונים בהם מחויבת המדינה לרשויות המקומיות שאין בינם ובין דין המס כמעט שום קשר. הכוונה שלי בעיקר לתיקי היטלי הפיתוח השונים, תחום מומחיות העומד בפני עצמו ושאינו קשור בכלל לתחום הפיסקאלי.
ד"וח תמונת מצב
נדמה לי שבדוגמא שנשלחה לא ברורה מהות הדיון הקרוב שאליו קבוע התיק (הוכחות/ קדם וכיו"ב). יש רק תאריך הדיון. כדאי לאפיין זאת בדו"ח.
אמנון
From: Nadav Brenner
Sent: Sunday, April 30, 2017 9:56 AM
To: Amnon Shilo; Iris Burstein; Eran Reznik; Yochi Sapir; roi cohen (prak-jr)
Cc: Kamel Atila; Nadav Brenner
Subject: נוהל עבודה אחיד: אפיון מסלולים - המסלול הפיסקאלי
שלום לכולם,
בהמשך לשיחותיי עם מרביתכם, ובהמשך להחלטות שנתקבלו בפורום ההנהלה האזרחית, אנו מתקדמים ויוצאים לדרך באפיון המסלולים המותאמים אישית לתחומי המשפט השונים.
המכותבים כאן הם שנבחרו להיות שותפים לאפיון של המסלול הפיסקאלי.
המחלקה הפיסקאלית בפרקליטות המדינה תהיה מעורבת גם כן בחלק מהליך האפיון.
רקע קצר ועקרונות מנחים:
· יעד עיקרי של המשנה לפ.מ. (עניינים אזרחיים) בתוכנית העבודה של שנה זו הוא עיגון של נוהל עבודה ארצי לכלל היחידות האזרחיות ויצירת מסד נתונים אמין יותר שיוכל לשמש את כלל הגורמים: מזכירות, פרקליטים ומנהלים בתוך היחידה ובמטה.
· העקרונות המנחים שקבענו לתהליך זה הם:
o האחדת תהליכי העבודה נועדה לטייב את הטיפול המקצועי בתיקים ולא להקשות עליו.
o הגדרת צורך מקצועי או ניהולי היא נקודת המוצא; התשומות שכרוכות בתיעוד נתונים הינן מוגבלות וההשקעה בכך צריכה להיות מוכוונת צורך.
o נתונים, מעצם טבעם וטיבם, אינם תחליף לשיח השוטף והבלתי אמצעי בין היחידות לבין המטה ולהיכרות המעמיקה של המטה עם תחומי הטיפול של כל יחידה. המשך קיומו של שיח זה הינו תנאי חיוני לכינון יחסי אמון ולניהול מותווה נתונים יעיל (בשונה מנתונים שמתווים ניהול).
· לפרויקט היבטים שונים ואנו מקדמים אותם במקביל; שוחחנו על חלקם בפגישותינו ולא אפרט הכל במסגרת מייל זה. לענייננו - חשוב להבין כי לצד ההבנה כי נוהל עבודה אחיד והזנת נתונים כרוכה במטלות לכולנו, ברור גם כי הפרויקט מהווה הזדמנות לשדרוג מערכת תנופ"ה ולטיוב הכלים הניהוליים המצויים בידיכם לשימוש יומיומי ביחידות.
· ועוד הערה באשר לתנופ"ה: תנופ"ה הינה הפלטפורמה אך לא מדובר בפרויקט מחשובי; כפי שציינתי הטיפול בתיקים והרצון לתת כלים לניהול מקצועי יעיל יותר הם שנמצאים בבסיס הפרויקט. מכל מקום ובדגש על היחידות בהן תנופ"ה טרם הוטמעה: יתכן ובשל חוסר ההיכרות עם המערכת תרגישו שיש פער ביניכם לבין היחידות האחרות; אשתדל מאוד לגשר על הפער הזה וחשוב מאוד כי תקפידו להיות מעורבים למרות חוסר ההיכרות עם תנופ"ה וזאת על מנת להבטיח שהמערכת המשודרגת תיתן מענה גם לצרכים שלכם.
המסלולים - מה זה ואיפה בתוך כל הפרויקט נכנסים המסלולים?
· המצב הקיים כיום הוא שכל תיק אזרחי שנפתח במחוז נפתח באותו אופן בתנופ"ה - המסכים זהים ולא מותאמים לתחומי המשפט השונים והשדות אופיינו ברובם על-בסיס תיק נזיקין ולא בהתאמה לתחומי המשפט השונים. (כוונתי איננה שיש אחידות בין המחוזות על מה פותחים תיק ועל מה לא - עניין זה מטופל גם כן במסגרת הפרויקט - אלא שמערכת תנופ"ה לא נבנתה באופן שמכיר בייחודיות של תחומי המשפט השונים והמגוונים המטופלים ביחידות האזרחיות).
· המשמעות של השיטה הנהוגה הינה כי המזכירות נדרשת לברור מתוך רשימה ארוכה מאוד של חלופות – שאינן בהכרח רלוונטיות לחלק גדול מהתיקים; בהקשר שלכם – המשמעות הינה כי אין לכם כלי עבודה נוח ומותאם לתחום עליו אתם מופקדים, ובהקשר של העבודה השוטפת של הפרקליט - המסך הקיים הינו מאולץ ולא מספק לפרקליט גישה נוחה ומותאמת לתיקים בהם הוא מטפל.
· משמעות נוספת הינה שהנתונים הניתנים לשליפה ממערכת תנופ"ה (בין באמצעות שאילתא ובין באמצעות דו"ח BI) אינם מותאמים לתחום המקצועי וחסרים עד מאוד.
· על-בסיס האמור, ומתוך תפיסה שכלי העבודה של תנופ"ה צריך להיות נוח יותר למשתמש, בפורום ההנהלה האזרחית אושרו 4 מסלולים "חדשים" לפתיחת תיק בתנופ"ה ולניהולו: מסלול מנהלי, מסלול פיסקאלי, מסלול אזרחי (שיכלול את נזיקין, מקרקעין, חיובים, עבודה ומעמד אישי) ומסלול תיקי נושא (שיכלול גם את ההליכים היזומים). (הבהרה, בדגש ליחידות שאינן בתנופ"ה כיום: המסלולים אינם קיימים היום בתנופ"ה - זהו עניין חדש שאתם שותפים בפיתוח שלו).
· בכל מסלול נאפיין מחדש את השדות ואת החלופות בתוך כל שדה שהמזכירות תידרש להזין; נעדכן את תבניות המסמכים; ובנוסף - נוכל לקבוע שדות או חיווים שיהיו ייחודיים למסלול. הנתונים שיופיעו על גבי המסך יותאמו אפוא בשאיפה לסוג התיק ויציגו לפרקליט ולמנהל תמונה רלוונטית יותר וידידותית יותר.
· עבורכם כמנהלים השאיפה היא כי החלוקה למסלולים תאפשר, ביתר קלות, לקבל תמונת רוחב של התיקים שבתחום אחריותכם (הן לצרכים פנימיים והן לצורך דיונים עם רשות המסים ועם נציגי המטה) וכן תאפשר היכרות קלה יותר שלכם עם תיק פרטני בצמתים בהם נדרשת מעורבותכם. אתם צרכנים מרכזיים של המסלול, והחלוקה למסלולים באה לתת מענה לצורך שעלה בחלק ניכר מהשיחות עמכם.
להצגה תמציתית וגרפית של רעיון המסלולים ראו המצגת המצ"ב ("חלוקה למסלולים - הצגה למנהלי מחלקות וראשי תחומים").
מה מתבקש מכם לצורך אפיון המסלול הפיסקאלי:
1. היכרות עם מסך הכריכה המעודכן ומתן הערות:
· במסגרת הפרויקט הכולל, ובין היתר על-בסיס הערות שהתקבלו מכם, אנו מתכננים לעדכן את מסך הכריכה (= המסך שרואים בתנופ"ה לאחר הזנת מס' התיק). החוצץ האזרחי במתכונתו הנוכחית יבוטל ולמסך הכריכה ייובאו שדות ממסכים אחרים. מצ"ב ("הצעה לעדכון השדות במסך הכריכה") הצגה של ההצעה למסך הכריכה המעודכן וזאת עוד קודם לשינויים בהתאם למסלולים השונים.
· אנא העירו הערות להצעה זו (שכמובן טרם עובדה מול אגף המחשוב). אנא התייחסו לא רק לשינויים המוצעים מהמצב הקיים אלא גם לצרכים ייחודיים שלכם כמרכזי התחום הפיסקאלי. (למיטב הבנתי, תנופ"ה בגרסאותיה השונות עד היום אופיינה ללא מעורבות מספיקה של פרקליטים מהתחום הפיסקאלי; השדות הקיימים וודאי אינם מותאמים לייחודיות ההליכים שבטיפולכם. למשל, ובהמשך לשיחותיי עמכם - כיום אין שדה של סכום המס השנוי במחלוקת. זוהי ההזדמנות להציע שינויים.)
2. הידרשות לחלופות הקיימות בשדות והצעה לגריעה / תוספת:
· כאמור, נדבך עיקרי באפיון המסלול הינו הידרשות לחלופות הקיימות בכל השדות, וצמצומן והתאמתן לתחום המשפט הפרטני.
· למייל זה מצורף קובץ אקסל ובו החלופות הקיימות בשדות הבאים (ראו הלשוניות): מהות (כולל מהות משנה ותת מהות) / חיווים / שלב טיפול וסוג טיפול / סוג דיון / סיבת סגירת תיק. (בהמשך יועבר אליכם גם פירוט של כל סמלי התיק הקיימים כיום). בשלב זה איננו נדרשים למשקולות התיקים ולעדכון של שדה זה.
· הנכם מתבקשים לעיין ברשימות השונות ולהציע את החלופות הרלוונטיות למסלול הפיסקאלי בכל אחד מן השדות הללו. המשמעות היא לומר מה רלוונטי מתוך הקיים, מה לא רלוונטי וניתן לגרוע ואילו תוספות דרושות. בהערותיכם אנו תנו את הדעת, בין היתר, לעניינים הבאים: מה חשוב לכם כראשי תחומים לדעת על תיק (הן בהיבט העומס בו מצוי הפרקליט המטפל והן בהיבט הבקרה המקצועית והיכולת שלכם להיות מעורבים בתיק בצמתים מרכזיים)? מה חשוב לפרקליט המטפל לראות במסך הכניסה לתיק? אילו נתונים דרושים לכם לצורך הממשק עם רשות המסים (ורשויות אחרות) אותה אנו מייצגים בתיקים הפיסקאליים - אילו חתכים או נתונים יכולים לסייע לכם בשיפור הממשק הזה?
o דגשים למהויות: אנא פרטו מה כוללת מהות המשנה של "השונות" (תחת הקבוצה של פיסקאלי) היום והאם ניתן לצמצמה/ להתנהל בלעדיה. כמו כן אנא התייחסו למהות הראשית של כללי/שונות וציינו האם ניתן לייבא מתוכה למהויות הרלוונטיות למסלול הפיסקאלי. ולבסוף - אנא התייחסו לשאלה האם ישנן מהויות שלדעתכם המזכירות תתקשה בסיווג שלהן ותידרש מעורבות גדולה שלכם בעניין.
o דגשים לסוג טיפול: התייחסותכם צריכה לקחת בחשבון כי שלב הטיפול הינו כללי ביותר וככל הנראה לא מספק (וודאי לא מותאם להליכים פיסקאליים) ואולם על מנת שהמזכירות תוכל להתעדכן בחלופות אלו נדרש עדכון רציף במהלך חיי התיק על-ידי הפרקליט המטפל. בנוסף אנא התייחסו לחלופות אלו בשים לב לאמור בסעיף 3 להלן אודות דו"ח "תמונת מצב".
o דגשים לסיבות סגירה: בהתייחסותכם אנא הדרשו בין היתר לעניין זה - אנו מעוניינים להוריד משימות מהפרקליט המטפל ולאפשר סגירה וגניזה על-בסיס מכתב הדיווח שהפרקליט שולח לרשות המסים (או למשרד הממשלתי הרלוונטי). בהינתן שההזנה של נתוני הסגירה תיעשה על-ידי המזכירות - אנא הידרשותכם לריבוי החלופות הקיים.
o חיוויים: אנא ציינו האם ניתן להסיט חלק מן החיוויים הקיימים לשדה "סוג טיפול" וכן אנא הציעו חיוויים נוספים למסלול הפיסקאלי. תשומת לבכם: חיוויים נוטים ליפול בין הכיסאות (שכן בשונה מהשדות המוזכרים לעיל אין מדובר בשדה חובה) ולכן יש לעשות שימוש בהם במשורה.
· בהמשך נידרש גם לריכוז תבניות מסמכים המותאמות למסלול.
3. היכרות עם ההצעה לדו"ח תמונת "מצב" והגדרה של הנתונים שיופיעו בו:
· כיום, מרבית מנהלי המחלקות/ראשי התחומים במחוז מנהלים באמצעות טבלת אקסל פרטית. ההשלכות על משאב הזמן של המנהלים ושל הפרקליטים ברורות.
· אנו מעוניינים לייצר טבלה/דו"ח כתחליף לטבלאות האישיות. דו"ח זה ינוק את הנתונים ישירות מתנופ"ה.
· מצ"ב ("תמונת מצב בלחיצת כפתור") הצעה ראשונית ביותר של דו"ח שכזה, המדמה את "תמונת המצב" שתוצג למנהל המחלקה המתלבט לגבי הקצאת תיק בין 3 פרקליטים. בטבלה מופיעים ראשית התיקים של המחלקה של המנהל (בדוגמה: מחלקת נזיקין) ואח"כ התיקים האחרים שיש בידי כל פרקליט – ממחלקות אחרות. מובן שתידרש כאן עבודה לעניין ההצגה הגרפית של כמות תיקים גדולה.
· השדות המופיעים בנוסח המוצע: שם התיק; מהות (ומשקל); חיווי אסטרטגי; שלב/סוג טיפול (כולל ארכות); מועד קרוב; תאריך הקצאה.
· הנכם מתבקשים לציין אילו שדות יכולים לשמש אתכם בטבלה שכזו (ואילו משמעותיים פחות עבורכם - שדות בהם נידרש יהיה להיכנס לתיק כדי ללמוד אודותם ואין צורך שיופיעו בטבלה). כאמור - הטבלה אמורה לייתר את הצורך שלכם לנהל טבלאות אחרות.
כדי שנוכל להפיק מהתובנות של כל אחת ואחד מכם, אנא הקפידו לשלוח את הערותיכם לכלל הנמענים למייל זה.
אשמח אם תתייחסו לכלל המתבקש מכם באופן סדור אך אין בכך למנוע מכם לשלוח הערות או הצעות "און-ליין" כאשר אלו מתעוררים אצלכם במסגרת העבודה השוטפת.
אנא אל תהססו לשאול שאלות ולהציע דברים החורגים מהגבולות שהוצעו במייל זה.
ממתין לשמוע מכם,
נדב