פרקליטים, מתמחים, מזכירים,
1.
לאור מספר פניות שקיבלנו מגורמים שונים (פ. המדינה ועוד) עולה כי יש קושי לזהות בתיק את העובדה שמתלונן או מתלוננת מיוצגים ע"י עורך דין, סיוע משפטי או מלווים
ע"י מי ממרכזי הסיוע.
כמובן שהפרקליט המטפל בתיק מודע לכך, אך הבעיה עולה כאשר התיק נמצא בהופעה אצל פרקליט אחר, עובר למזכיר/ה או כשהתיק עובר לפרקליט בפרקליטות המדינה (ערר/ ערעורים/
מחלקת עררים).
לצורך כך- אני מזכירה לכולנו כי בתרשומת בתנופה בלשונית "סוג" יש אופציית "נפגעי עבירה" – אנא הזינו שם בצורה ברורה אם נפגעת העבירה
מיוצגת / מלווה וכו' ופרטי ההתקשרות איתה.
בנוסף, לשונית זו היא המקום המתאים לכתוב את כל הקשר שיש לנו עם נ. העבירה (שיחות עדכון, ראיון, שיחת סגירה, שחרורים/ שינוי תנאי מעצר וכו') .
אופציה למהדרין- ניתן לכתוב על הכריכה הוורודה
כי המתלוננת מיוצגת או מלווה- מה שיקל על כולם.
2.
זה המקום גם להזכיר לכולנו כי
כאשר אנו מופיעים בדיון מעצר שמשתנים בו תנאי המעצר (שחרור, שינוי מקום מעצר בית או כל הקלה אחרת) – יש להודיע באותו היום למתלוננת על השינוי האמור. שימוש בלשונית הזו עשוי להקל על כולנו בלזהות את הצורך ואת פרטי ההתקשרות עם המתלוננת או מי מטעמה. אני מזכירה
לכולנו כי תנאי המעצר במערכת המנ"ע אינם מסתכרנים באופן מיידי אלא רק תוך 24 (ולעיתים אף למעלה מכך) . אין צורך כמובן להכביר במילים על חשיבות ההודעה למתלוננת בזמן אמת על השינוי האמור.
אני מיודעת לכך ששיחה עם נפגעת העבירה, גם אם מטרתה אך ליידע על שינוי תנאי השחרור/ המעצר, היא שיחה ארוכה שלעיתים איננה יכולה להתבצע מאולם הדיונים
ודורשת זמן מתאים והיערכות, ולכן היא יכולה להיעשות למלווה או למייצג מטעמה, או אם הפרקליט המטפל בתיק אינו זמין באותה העת (מצוי עדין בדיונים וכו) – דרך מזכירת נפגעי העבירה שלנו רג'ין. על כן- הכנסת הפרטים ללשונית נפגעי העבירה חשובה מאד כדי להקל גם על העבודה
שלנו.
3.
בימים אלו הוקמה בלשכת עורכי הדין ועדת נפגעי עבירה- בין היתר, הוועדה דנה בהתנהלות חריגה של סניגורים בחקירת מתלוננות. על כן- אם אנו נתקלים במופעים חריגים של
חקירה פוגענית של מתלוננת (באופן כזה או אחר) אנא דווחו לי על העניין ואנו נעביר זאת הלאה לטיפול הוועדה.
4.
תסקירי נפגעי עבירה - מנתונים ארציים עולה כי אנו ממעטים
להשתמש בכלי המצוין הזה. נכון, הוא לעיתים מסרבל ומאריך את ההליך, אך הוא כלי חשוב לנו, לבית המשפט וגם לנפגעות העבירה. אני מבקשת שתשתדלו לעשות בו שימוש בכל המקומות שניתן עשות בו שימוש, זה הקול האותנטי ביותר של הנפגע תוך שהוא לא נתון לחשש של חקירה נגדית.
לעיתים בניהול מו"מ לקראת הסדר עולה עניין תסקיר נפגע העבירה - אני מזכירה לכולנו שאין לנו אפשרות להתנות כי במסגרת ההסדר לא יוגש תסקיר קורבן או תצהיר נפגע עבירה!!!
מעבר לכך, אני מציעה שבניהול המו"מ נבהיר להגנה כי לצד ההסכמות העונשיות או תיקוני כתב האישום, עלינו לקיים את חובתנו לנפגעי העבירה לרבות הצהרת נפגע ותסקיר קורבן וכי לא ניתן להתנות על כך בשום דרך.
אני מודעת לכך כי בתי המשפט לעיתים מערימים קשיים (לאור הערות ההגנה) כי אין מקום להגיש באותו התיק תסקיר קורבן וגם תצהיר נפגע עבירה.
בהקשר זה אני מזכירה לכולנו את שתי הוראות החוק השונות שמורות על כך (אשלח שוב את המייל הקודם שלי בנושא לטובת החדשים שבנינו) וכן את הפסיקה הברורה בעניין.
5.
סיוע משפטי: מזכירה לכולם כי בשיחה עם נפגעת עבירה יש
לנו חובה ליידע את נפגע העבירה על האפשרות שלו לפנות למרכזי הסיוע לנפגעי תקיפה מינית.
אין לנו חובה חוקית להודיע על הפניה לשירות הניתן לנפגע העבירה מטעם הסיוע המשפטי.
עם זאת, אני מבקשת שבשיחה הראשונית עם נפגע/ת עבירה לצורך הודעה על הגשת כתב אישום- ניידע אותה על זכותה לקבל ליווי משפטי מהסיוע המשפטי ואף נעביר לה את פרטי ההתקשרות עם הרפרנטיות הרלוונטיות.
במידה והנפגעת רוצה בלווי אך מבקשת שהם יפנו אליה- יש לערוך על כך תרשומת
ורק אז אנו נעביר לסיוע המשפטי את פרטי נפגעת העבירה. ניתן להסתייע בעניין זה ברג'ין.
בהקשר זה אני שבה ומבקשת שבמידה ואתם נתקלים בהתנהלות שאינה תקינה מטעם עו"ד מלווה של הסיוע המשפטי, אנא ידעו אותי בעניין בהקדם .
תודה לכולם על שיתוף הפעולה,
ליזו