שלום לכולם,
בהמשך לישיבת מליאת הוועדה שהתקיימה אתמול, בה החברים המשיכו לדון בהמלצות הצוות המשפטי, להלן עיקרי הדברים שנדונו והנושאים שעומדים כעת על הפרק:
א.
הקמת גוף: ראשית, כלל החברים שהשתתפו בישיבה אתמול הסכימו להמליץ על הקמת
גוף שיטפל בנושאי חינוך, העלאת מודעות, ומתן מענה וסיוע לנפגעי פרסומים פוגעניים. חברי הועדה הגיעו להסכמה שלגבי תפקידי הגוף שלא כרוכים בפגיעה בחופש הביטוי, הגדרת סוג הפרסומים בהם הגוף יעסוק תהיה רחבה. ביחס להצעה לאמץ רשימה של עקרונות תקשורת ראויה לפי המודל הניוזילנדי,
נותרה מחלוקת בנושא זה, כאשר חלק מהחברים גרסו כי הדבר יגביל יתר על המידה את אפשרות מתן המענה של הגוף וחלק חלקו על העקרונות עצמם; הועלתה הצעה נגדית לאמץ נוסחה כללית יותר, לפיה הגוף יפעל כאשר ישנה פגיעה ממשית בכבודו, בשמו או בפרטיותו של אדם.
ב.
הודעה והסרה: עוד הוסכם להמליץ על עיגון בחקיקה של מנגנון הודעה והסרה,
לפיו כאשר בעל האתר מפנה את הבקשה מנפגע פרסום פוגעני להסרת התוכן למפרסם התוכן, בעל האתר יקבל פטור מאחריות נזיקית; הוסכם כי במקרים בהם המפרסם יסרב להסיר את הפרסום, לא תוטל חובה על בעל האתר להסיר את הפרסום; אך השאלה ביחס למצב בו המפרסם לא מגיב או כאשר לא ניתן
לאתרו נותרה פתוחה. בהמשך לכך, ולבקשת החברים לקבל מידע נוסף בנושא, הצעותיהם של מיכאל, איילת ואחווה (עמ' 9-10 להצעתם) ושל גאל (המסמך "כלים להסרת פרסומים פוגעניים")
בנושא מצורפות למייל זה.
ג.
פניה הגוף להסרת תכנים: הוסכם שמעבר למתן הסברים לנפגעים והדרכתם איך לפנות
לפלטפורמות בבקשה להסרת תכנים, יהיו מקרים שיצדיקו שהגוף יפנה להסרת תוכן לפלטפורמה, אך לא סוכם מה יהיו אותם מקרים.
ד.
פניה לגוף כתנאי לפניה לבית המשפט: מחלוקת נוספת נותרה ביחס לשאלה האם
פניית הנפגע לגוף תהווה תנאי מקדים לפניה לבית המשפט. חלק מהחברים גרסו כי יש להציע שפניית הנפגע לגוף תהווה שיקול במסגרת שיקול הדעת של בית המשפט, ולא תנאי מקדים.
ה.
צו בית משפט להסרת תכנים: דיון נוסף שנערך התמקד בסמכות בית המשפט להורות
על הסרת תכנים. החברים הסכימו על עצם יצירתה של סמכות כזאת, אך נחלקו ביחס לשאלת המבחן להפעלת הסמכות. כעת, עומדות בפני החברים שלוש הצעות: הצעתם של מיכאל, איילת ואחווה (עמ' 7 להצעתם); הצעתה של גאל
(עמ' 3 למסמך "הצעה להקמת גוף – עמדת גאל"); והצעת פשרה שהתגבשה במהלך ישיבת המליאה אתמול. הצעותיהם של מיכאל, איילת ואחווה ושל גאל מצורפות למייל זה.
להלן נוסח הפשרה שהתגבש אתמול:
"הוועדה סברה שיש מקום להמליץ על חקיקת הסדר שבו ייקבע הליך עיקרי בבית המשפט בבקשה למתן צו להסרת תכנים שיש בהם כדי לפגוע פגיעה ממשית בכבודו, בשמו הטוב, בפרטיותו או בשגרת חייו
התקינה של אדם. בבואו לעצב הסדר זה, על המחוקק לשקול את מידת הפגיעה הצפויה בחופש הביטוי כתוצאה מהסרת התוכן אל מול הפגיעה במושא הפרסום אם הפרסום לא יוסר. כמו כן, קיימת חשיבות בעיצוב הליך מהיר ונגיש לציבור".
כפי שהודגש אתמול, נשמח אם תוכלו להעביר לגאל, לנועה ואליי את הצבעתכם בנושא זה (ההסדר לפיו בית המשפט יוסמך להורות על הסרת תוכן) עד ה-20 באוגוסט.
בברכה,
ענבר תלמוד | סטודנטית אצל עו"ד גאל אזריאל
מחלקת ייעוץ וחקיקה (חקיקה)
משרד המשפטים