From:
Kais Nasser [mailto:kais.nasser@gmail.com]
Sent: Wednesday, May 3,
2017 4:50 PM
Subject: פסק דין מעניין: בית המשפט
המחוזי בחיפה שואל מי הצדדים לסכסוך הערבי ישראלי ומבטל החלטת הוועדה המחוזית לדחות
תכנית בניה בבאקה אלגרביה
בית
המשפט המחוזי קיבל היום את העתירה שהגשתי בשם עיריית באקה לבטל את החלטת הוועדה
המחוזית לדחות תכנית לבניה שהגישה עיריית באקה אלגרבייה, והורה על קיום דיון מחודש
בתכנית בפני ועדת המשנה לישובי מיעוטים שטרם הוקמה במחוז חיפה.
ועדת
המשנה לתכניות החליטה ביום 5.10.16 לדחות תכנית מפורטת שהגישה עיריית באקה אלגרבייה
לשינוי יעוד מתחם חקלאי למגורים.
עיריית באקה הגישה עתירה מינהלית נגד ההחלטה באמצעותי
(עו"ד קייס נאסר). העירייה טענה בעתירה כי לא היה כל מקום בהחלטה למחות על דברי ראש
עיריית באקה ולהאשים אותו בכך שעירב את הסכסוך הערבי- ישראלי בעניין התכנית. עוד
נטען בעתירה כי מוסד התכנון שהיה אמור לדון בתכנית הוא ועדת המשנה לתכניות בישובי
מיעוטים שיש להקים על פי חוק התכנון והבניה במחוזות צפון, חיפה והמרכז, אך עד היום
ועדה כזו לא קמה במחוז חיפה ודבר הקמתה לא פורסם ברשומות.
"
בדיון בעתירה ביום 29.3.17 שאל בית המשפט המחוזי את
נציגת המדינה "מי הם שני הצדדים בסכסוך הערבי-ישראלי"?, ובית
המשפט המשיך בסוג של חקירה נגדית עם ב"כ המדינה עד אשר הביא אותה להתנצל בפני ראש
עיריית באקה ולהצהיר "בשם הוועדה אני מבקשת להתנצל בפני ראש העיר על ההתבטאות
בפתח ההחלטה שביקרה את אופן טיעוניו. אכן, ראש העיר לא התייחס בטיעונו לסכסוך
הישראלי ערבי ולא היה מקום לומר זאת בפתח ההחלטה".
היום
נתן בית המשפט המחוזי את פסק הדין בעתירה, ובה קיבל את העתירה, והורה על דיון מחודש
בתכנית המפורטת בפני ועדת המשנה ליישובי מיעוטים.
פסק
הדין חשוב ומעניין מכמה בחינות:
1.
בית המשפט קיבל את הטענה כי מי שהיה מוסמך לדון בתכנית זו ועדת המשנה ליישובי
מיעוטים שאמורה להיות מוקמת על פי חוק התכנון והבניה במחוזות הצפון, חיפה והמרכז,
אך דבר הקמתה טרם פורסם ברשומות עד הרגע לגבי מחוז חיפה. בית המשפט קבע "המדינה
לא עמדה בחובתה על פי חוק התכנון והבניה להקים ועדת משנה כאמור, וממילא לא ניתן היה
להגיש לוועדת המשנה שאינה קיימת שום תכנית לאישור". על כן, בית המשפט מבטל את
ההחלטה ומורה לקיים דיון מחודש בתכנית בפני ועדת המשנה ליישובי
מיעוטים.
2. בית המשפט מבקר את החלטת
הוועדה המחוזית שבה מחתה הוועדה על כך שראש עיריית באקה לטענתה עירב את "הסכסוך
הערבי-ישראלי" בעניין התכנית. חשובים בעניין זה דברי בית המשפט
שלפיהם: "כשהוועדה אומרת שטענות ראש העירייה מערבות את "הסכסוך
הערבי-ישראלי", היא מציבה את האזרחים הערביים של מדינת ישראל באופן שניתן להבין שהם
שייכים לצד המנוגד לישראל בסכסוך הערבי-ישראלי, כאילו הם אינם חלק ממדינת ישראל,
וראש רשות מקומית במדינת ישראל, אינו מצוי בצד
הישראלי".
3.
בית המשפט דחה את דרישת הוועדה המחוזית לדחות את הטענה בדבר חוסר סמכות מחמת כך
שהטענה לא הועלתה לפני כן בפני מוסד התכנון. בית המשפט מאבחן את הפסיקה הרלוונטית
לעניין וקובע כי "הטענה לחוסר סמכות ועדת המשנה לתכניות ובדבר הסמכות הנכונה של
ועדת המשנה לישובי מיעוטים אינה טענה תכנונית, וניתן לדון בה בבית המשפט לעניינים
מינהליים גם אם לא נטענה בפני מוסדות התכנון".
העותרים יוצגו על ידי (עו"ד
קייס נאסר)
המשיבים 1-5 יוצגו על ידי
עו"ד אורלי מירון שקד מפרקליטות חיפה
המשיבה 6 יוצגה על ידי עו"ד
רסמי דקה
https://www.nevo.co.il/psika_word/minhali/MM-16-12-23190-656.doc
בכבוד רב,
קייס
נאסר, עו"ד
https://www.facebook.com/pages/Adv-Kais-Nasser/289959927775167